Verhuisplannen? Gebruik deze checklist

Heb je een nieuwe woning gevonden en ga je binnenkort verhuizen? Dan komt er de komende periode veel op je af. Van inpakken en eventueel klussen tot het inschrijven op je nieuwe adres en andere administratieve zaken. Met alle zaken die je moet regelen rondom een verhuizing is de kans groot dat je in alle hectiek iets vergeet. Gebruik daarom deze checklist en zorg dat je zeker niets vergeet!

 

 

1. Sorteer je inboedel

Ruim voor de verhuisdag is het verstandig om alvast het één en ander in dozen te stoppen zodat je op de verhuisdag alles klaar hebt staan. Pak dit inpakken echter strategisch aan. Zorg ervoor dat je geen spullen inpakt die je de komende weken of dagen nog nodig gaat hebben. Verdeel je spullen ook per ruimte of verdieping zodat je straks alle dozen direct in de juiste ruimte kunt plaatsen. Dit scheelt je bij het uitpakken veel tijd!

 

2. Plan de verhuisdag

Hoewel de verhuisdag toch vaak een hectische en vermoeiende dag is, kan het geen kwaad om een ruwe planning te maken. Moet je bijvoorbeeld 's ochtends nog een verhuiswagen ophalen die je hebt gehuurd? En hoe laat is iedereen aanwezig die heeft aangeboden je te helpen? Zorg ook dat je voldoende eten en drinken inslaat want een verhuisdag is behoorlijk intensief en vermoeiend. Die extra energie kun je dus wel gebruiken.

 

3. Regel de noodzakelijke dingen

Gas, water, licht, internet, tv en bellen – deze zaken dien je voorafgaand aan je verhuizing te regelen zodat je contract op het juiste moment ingaat en je dus direct toegang hebt tot alle energievoorzieningen.  

 

4. Schrijf je in bij je nieuwe gemeente

Vanaf enkele dagen tot ongeveer vier dagen na je verhuizing naar je nieuwe adres dien je je in te schrijven bij je nieuwe gemeente. Wanneer je deze inschrijving regelt, zal je nieuwe gemeente ervoor zorgen dat je uitgeschreven wordt bij je huidige gemeente. Bovendien zit ook je DigiD gekoppeld aan deze inschrijving waardoor alle takken van de overheid ook direct op de hoogte zijn en je post vanaf dat moment adresseren aan je nieuwe woning.

 

5. Wijzig je adres

Helaas wordt niet alles automatisch geregeld als het aankomt op je adreswijziging. Zaken als je bank, verzekeringen, abonnementen, etc. dien je handmatig om te zetten. Bekijk daarom ruim voordat je verhuist wat voor post je in een maand ontvangt. Zorg dat je al deze partijen op de hoogte stelt van je adreswijziging. Uiteraard wil je ook dat je omgeving je nieuwe adres weet, dus stuur ze een kaart met je nieuwe adres.

 

6. Wijzig je verzekeringen

Zaken als een woonverzekering zijn adresafhankelijk en dienen dus omgezet te worden naar je nieuwe woning. Waarschijnlijk heb je op dit moment in ieder geval een inboedelverzekering voor alle losse spullen in je huis. Ga je van een huurwoning naar een koopwoning? Dan is het aan te raden om ook een opstalverzekering af te sluiten voor alle zaken die vastzitten in en aan je huis. Denk bijvoorbeeld aan de vloeren, de keuken je inpandige garage en meer. Bij een huurwoning is de huisbaas hier verantwoordelijk voor, zodra je een eigen huis koopt, ben je hier zelf verantwoordelijk voor.