Nieuwe studentenkamer! – verhuistips voor een overzichtelijke verhuizing

Een zomer voor de boeg, de sleutel van je nieuwe studentenkamer op zak, wie doet je wat? Die verhuizing wil je natuurlijk zo snel en gemakkelijk mogelijk ‘even doen’, je vakantie wacht immers. Niemand wil heel veel tijd kwijt zijn met verhuizen. Laten we eerlijk zijn, het hebben van een nieuwe woning of studentenkamer is natuurlijk fantastisch, verhuizen op zich is niet echt heel leuk. Je spullen uitzoeken, dozen inpakken, dingen weggooien, een planning maken, dozen weer uitpakken... verhuizen is een werkwoord en iedereen is blij als het weer gedaan is! 5 tips voor een overzichtelijke verhuizing op een rij!

 

 

5 tips voor een snelle en overzichtelijke verhuizing

Als je vanuit het ouderlijk huis gaat verhuizen zal de hoeveelheid spullen die mee moet best meevallen. Heb je al een eigen huishouden en ga je dat verhuizen naar een nieuwe plek dan kunnen we ons voorstellen dat je om je heen kijkt en denkt ‘waarheen ermee, hoe krijg ik dat allemaal mee?’ Hoe minder je moet inpakken hoe beter dus tijd voor een plan!

 

Tip 1:

Sorteer vóór je verhuizing. Het is een goed moment om echt kritisch naar je spullen te kijken. Wat neem je mee, wat mag naar de kringloop of zelfs weg. Zo krijg je ook een beter beeld van wat er eventueel nieuw gekocht moet worden. Vergeet niet om ook kleding te screenen! Nu heb je er misschien niet echt zin in maar eenmaal verhuisd ga je daar écht blij mee zijn.

 

Tip 2:

De spullen die je meeneemt pak je in dozen in. Investeer in nieuwe verhuisdozen. Kleding kan in zakken of boodschappentassen maar in dozen kun je (kwetsbare) spullen beter en netter inpakken. Na gebruik hoeven ze natuurlijk niet weg. Wissel bv zomer- en winterkleding in je kast om en zet wat je niet nodig hebt in een doos weg. Vouw ze in elk geval plat als je ze opbergt, zo nemen ze het minste ruimte in.

 

Tip 3:

Wie zit er in je verhuisteam? Vele handen maken lichter werk maar zorg ervoor dat je elkaar niet voor de voeten loopt. Hoe? Geef iedereen een duidelijke taak. Maak een plan waarin iedereen iets anders doet en er zo ook echt verschillende dingen tegelijk aangepakt worden. Iemand die niet kan of mag tillen kan nog steeds heel ‘bruikbaar’ zijn, iemand moet immers aanwijzingen geven in het nieuwe huis. Waar moeten de dozen komen te staan (je hebt ze allemaal vooraf een nummer gegeven en al die nummers staan op een lijst met daarachter de juiste ruimte.), wie kan Jaap een boodschappenlijstje geven of het koffieapparaat uitpakken en de harde werkers voorzien van een broodje? Van die klusjes die je snel vergeet maar er wel zijn. Handig als je daar ook iemand voor weet.

 

 

Tip 4:

Afhankelijk van waar je nieuwe woning staat, de nieuwe studentenkamer te vinden is, parkeren is vaak een ding. Goed bedoeld als iedereen met eigen auto een deel van je dozen gaat verhuizen maar het kan voor problemen zorgen. Je nieuwe buren zullen het beslist begrijpen maar als je nieuwe adres hartje stad is dan is het veel handiger om een verhuiswagen te huren. (Vraag ook aan een van de andere bewoners of ze bijvoorbeeld een bezoekersvergunning hebben voor het parkeren in de stad! Ongetwijfeld willen ze je helpen zodat je zo dichtbij mogelijk kunt parkeren om te lossen. In de meeste steden mag je tot 12.00 uur laden en losse in de binnenstad) Eén auto waar alles tegelijk in mee kan. Eén keer een auto voor de deur, één keer parkeerkosten, één keer ‘overlast’.

 

Tip 5:

Duurzaam advies voor het inpakken van je breekbare spullen. Koop alsjeblieft pas een rol bubbelplastic als je het echt niet meer anders kun oplossen. Handdoeken, theedoeken, beddengoed, alles kan gebruikt worden om breekbaar waar mee in te pakken. Een tv kan prima in een dekbed verhuisd worden, je borden en glazen in theedoeken en/of washandjes. Minder verpakkingsmateriaal is minder afval, en dat is een mooi voornemen voor een (nieuwe) start op je nieuwe plek!