Hier moet jij op letten bij buitenlandse webshops

Online kun je veel bestellen. Niet alleen van Nederlandse webshops, maar ook op buitenlandse sites kun je prachtige artikelen scoren. Denk aan artikelen die soms in Nederland niet te bestellen zijn, of artikelen op buitenlandse webshops met fikse kortingen. Wat de reden ook is, jij hebt vast wel eens van een buitenlandse webshop willen bestellen. Toch zijn er enkele zaken waar je rekening mee moet houden. Wat deze zoal zijn? Dat vertellen wij je graag!

 

 

Levertijd

Als jij uit het buitenland wilt bestellen, is jouw pakket vaak een stuk langer onderweg. Het is handig om hier rekening mee te houden, zeker als jij jouw item voor een bepaalde datum nodig hebt. Check dit vooraf goed op de site. Vaak geven websites een indicatie af van de te verwachten levertijd. Hou wel in je achterhoofd dat dit een indicatie is; de verzending kan immers alsnog langer duren dan staat aangegeven.

 

Retourbeleid

Retourneren wordt vaak steeds makkelijker. Hierdoor zijn wij gewend om voor een lage prijs, en soms zelfs gratis, artikelen te kunnen retourneren. Het kan dan ook een nare verrassing zijn als jij een pakket naar het buitenland moet sturen voor een retour. Dit kan namelijk flink oplopen. Denk er daarom goed over na of je het artikel denk te moeten terugsturen. Kijk dan vooraf of jij de retourkosten zelf moet betalen en zo nee, hoe hoog deze zijn. Neem dit mee tijdens je afweging om iets te bestellen.

 

Inklaringskosten

Pakketten uit het buitenland komen vaak met een vliegtuig het land in. Dat is opzich niet erg, maar het kan wel onverwacht extra kosten mee brengen. Denk eens aan inklaringskosten, douanekosten etc. Lees vooraf wat de regels zijn en kijk of deze kosten vooraf worden betaald door de website, of dat jij ze na de tijd zelf moet betalen tijdens het ophalen van het pakket.

 

Veilig bestellen

Helaas zijn er veel websites uit het buitenland die niet veilig zijn. Het kan daarom verstandig zijn om vooraf te kijken naar onafhankelijke reviews van de website en naar de contactgegevens. Mocht er onverhoopt iets mis gaan met de bestelling, kun je proberen contact op te nemen. Ook kan je ervoor kiezen om te betalen met een creditcard. Mocht jouw pakket niet worden afgeleverd of gaat deze binnen 180 dagen stuk, dan kun jij je geld terug krijgen. Dat is het fijne aan aflever- en aankoopgarantie van een creditcard.